nakliyat evden eve istanbul evden eve nakliyat istanbul ofis tasima evden eve istanbul evden eve nakliyat depolama ev esyasi depolama

Edukacja | II. RegionMLC3 lipca 2016 FACEBOOK | 0 Twitter E-mail Skopiuj link Skomentuj | 16 komentarzy

Gimnazja do lamusa

Gimnazjum, foto: sxc.hu

Szyldy gimnazjów będą prawdopodobnie już niedługo znikać z frontonów naszych szkół, a wszystko za sprawą proponowanych zmian systemu edukacji, które miałyby wejść w życie już w przyszłym roku.


Na czym dokładnie miałby polegać ten nowy cykl kształcenia?
Pojawia się czteroletnia edukacja wczesnoszkolna oraz czteroletnia gimnazjalna – i są one połączone we wspólny, ośmioletni cykl szkoły powszechnej. Potem wydłuża się cykl kształcenia średniego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym, ewentualnie pięcioletnim technikum lub dwustopniowej szkole branżowej (która zastąpić ma dzisiejsze szkoły zawodowe). Następnie po trzech latach absolwenci szkoły branżowej zyskają możliwość zdania tzw. małej matury, a potem zrobienia studiów licencjackich, bez tytułu magistra – tłumaczy Małgorzata Nowosad-Pałczyńska, prezes zamojskiego oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Zdaniem pani prezes, proponowane zmiany spowodują na pewno dużo zwolnień wśród kadry nauczycielskiej.
Nie da się tego uniknąć, ponieważ dojdzie do głosu kilka niekorzystnych czynników. Po pierwsze – nieubłagana demografia, następnie cofnięcie sześciolatków, czyli zatrzymanie ich w przedszkolach. Gimnazjum będzie wygaszane, a rocznik 2016-2017, który teraz pójdzie do szkół bardzo okrojony. Myślę, że sukcesem będzie utworzenie po jednej klasie pierwszej w zamojskich szkołach, a na pewno będą też takie gminy, gdzie nie zostaną w ogóle utworzone klasy pierwsze. To w konsekwencji spowoduje trudną sytuację, gdy w szkole średniej zabraknie dwóch roczników – mówi Nowosad-Pałczyńska.

Zdaniem członków Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przedstawione przez minister edukacji narodowej Annę Zalewską na konferencji w Toruniu „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana założenia zmian oświatowych „budzą wielki niepokój i obawę o utratę miejsc pracy przez pracowników oświaty. Brak przedstawienia szczegółów proponowanych zmian pogłębia obawy środowiska o jakość polskiej edukacji” – czytamy w Stanowisku Prezydium.

Likwidacja miejsc pracy związana będzie na pewno ze zmniejszeniem ilości godzin w szkole podstawowej w stosunku do tego, co mamy obecnie, bo ubywa rok w gimnazjach, dwie klasy przechodzą do podstawówki, jedna do szkoły średniej. Poza tym będzie zmiana w kierunku szkół zawodowych. Jeden rok nauki dłużej w szkole zawodowej typu technikum daje dodatkowe godziny, ale jest to związane z przekwalifikowaniem nauczycieli – twierdzi Zenon Ważny, przewodniczący Organizacji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty w Zamościu.

Bardzo karkołomnym zadaniem dla uczących, zdaniem Nowosad-Pałczyńskiej, będzie dopasowywanie wiedzy do zmienionych realiów. Nowe podstawy programowe spowodują bowiem wprowadzenie nowego sposobu nauczania i duże obciążenie dla nauczycieli. W momencie utworzenia nowego systemu edukacji, trzeba będzie też wszędzie przeprowadzić konkursy na kadrę kierowniczą. Już prowadzone są prace nad zmianami w komisjach konkursowych.

Wszystko będzie zależało od ustawodawcy. W tej chwili w skład komisji konkursowej wchodzą trzy osoby z samorządu, dwie z kuratorium, rodzic, nauczyciel i związkowcy. Jeśli ustawa się zmieni, mogą być także zmienione proporcje w składzie komisji, a tym samym wpływ na kształtowanie polityki kadrowej w szkołach – mówi prezes zamojskiego ZNP.

To jednak nie wszystkie zmiany w systemie kształcenia. Nie ograniczają się one tylko do szkół powszechnych i średnich, ale obejmują też kształcenie pomaturalne.
Nie będzie szkół pomaturalnych, ale wprowadzony zostanie typ kształcenia ustawicznego. Osoby pracujące będą się mogły jednocześnie dokształcać. Chodzi prawdopodobnie o wypełnienie rynku pracy, ponieważ prognozy wskazują, że po 2020 roku będzie brakowało ludzi do pracy – twierdzi prezes ZNP.

Ten rok będzie rokiem przejściowym, ale pierwsze zapowiedzi zmian nadejdą prawdopodobnie we wrześniu, a o tym czy ustawa wejdzie w zaproponowanej formie, zadecyduje już niebawem rząd. Faktem jest, że rewolucje w oświacie zachodzą bardzo często i z dużą dynamiką, a to na pewno nie pozostaje bez wpływu na uczniów i nauczycieli.
Częste zmiany są niekorzystne, bo są często nieprzemyślane i powodują dodatkowy stres nauczycieli. Matematyka, polski, historia nie lubią zmian. Ulega zmianie tylko sposób uczenia, a wszelkie zmiany to działanie na żywym organizmie, a to niekoniecznie wychodzi na dobre – twierdzi przewodniczący zamojskiej „Solidarności” Pracowników Oświaty w Zamościu.

Jak cenna jest ta informacja dla Ciebie?
Powiedz nam o tym - kliknij na gwiazdki.
Liczba ocen: 0.
Dziękujemy! Postaramy się być jeszcze lepsi.
Autor: MLC
Komentarze publikowane poniżej, są elementem bezpłatnej usługi świadczonej na rzecz użytkowników serwisu. Redakcja roztocze.net nie ponosi odpowiedzialności za treść i stylistykę komentarzy. Naruszenia prawa należy zgłaszać na adres redakcji dostępny na stronie KONTAKT. Jednocześnie informujemy że korzystając z naszych stron pozostajesz anonimowy tak długo, aż sam nie zdecydujesz inaczej. Twoje dane osobowe w postaci Adresu IP są zapisywane dopiero wtedy gdy zostawiasz w roztocze.net swój komentarz. PRZECHOWYWANIE DANYCH: Twoje dane osobowe przechowujemy jedynie tak długo, jak jest to rozsądnie uznane za konieczne do realizacji celów, dla którego zostały zgromadzone, lub do zachowania zgodności z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi raportowania. PRZEKAZANIE DANYCH: Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. ZMIANA I USUNIĘCIE DANYCH: Każdy użytkownik ma prawo w każdej chwili do uzyskania informacji o swoich danych, możliwość ich poprawiania (jeśli jest to technicznie możliwe) oraz usunięcia poprzez przesłanie odpowiedniej informacji za pomocą poczty elektronicznej na adres: redakcja@roztocze.net. Roztocze.net zapisuje na Twoim urządzeniu pliki cookie, więcej na ten temat możesz przeczytać na stronie PLIKI COOKIE. Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych możesz przeczytać na stronie POLITYKA PRYWATNOŚCI
KOMENTARZE CZYTELNIKÓW
  • "agu" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 10:44:04 napisał:
    poprawcie błędy w tekście bo ciężko sie czyta
    R E K L A M A
  • "Thomas" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 11:37:21 napisał:
    Po pierwsze czy tu chodzi o miejsca pracy czy dobro dzieci? Gdzie jest mowa o podstawie programowej? Gimnazja są niepotrzebne, wręcz szkodliwe z jednej strony wydłużają szkołę podstawową, a skracaja średnią. Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz dopuszczenie do szkół średnich uczniów, którzy w starym systemie dostaliby się conajmniej do zawodowej zasadniczej szkoły. Efektem jest niska zdawwlnosc matur. Umówmy się 30 procent zaliczonej matury,to matura nie zdana. W starym systemie, czyli przed reformą matura była o wiele trudniejsza, zaliczało ja 60 procent i nie było czegoś takiego, że nie zdawały całe klasy... Kolejna rzecz, to podstawa programowa musi zostać zmieniona.
  • "Urban Horn" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 11:42:14 napisał:
    Ciekaw są te zmiany w komisjach konkursowych... Czy teraz pod władza jedynej słusznej opcji by wygrać konkurs na kierownicze stanowisko w szkole będzie potrzebne odpowiednie zaświadczenie od miejscowego proboszcza?
  • "tak" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 13:15:44 napisał:
    niech ci, którzy nabyli praw do emerytury, odejdą, blokują tylko miejsca i są niereformowalni
  • "Thomas" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 14:15:54 napisał:
    Błędem było wprowadzenie tej reformy. Błędem było mówienie o powrocie GIMNAZJUM. Otóż gimnazjum przed wojną dawało maturę. W wyniku reformy Ministra Handke powstał dziwny twór ani nie będący szkoła podstawową a szkoła średnią lub zawodową. Za to ten twór podrozyl koszty funkcjonowania MEN o dodatkowe szkoły, przeważnie każde gimnazjum miało swoją administrację, koszty gimbusow.
  • "jolcia" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 14:25:01 napisał:
    Skumulowanie najgorszego wieku młodego człowieka w jednym miejscu, kiedyś po 8-mej klasie przechodziło się do innych szkół i nastąpiło rozładowanie energii. Doszła jeszcze kwestia, że rozwój młodej osoby został zablokowany na poziomie 13-14-tu lat. To było niepotrzebne, nie mówiąc o potężnych kosztach. Stary system był dobry, należało zmienić/unowocześnić podstawę programową i dydaktykę nauczania.
  • "emerytka" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 14:42:20 napisał:
    Gimnazja to twór szkodliwy dla młodzieży, która po ukończeniu szóstej klasy ( szkoły podstawowej ) czuje się " dorosła".Z całą pewnością wszyscy zwróciliście uwagę na grupy młodych ludzi, którzy zachowują się nader swobodnie w miejscach publicznych, na wypacykowane , ubrane wyzywająco , uzywające w mowie potocznej samych wulgaryzmów młode panienki, na chodzących rozbujanym krokiem młodzieńców- to właśnie gimbaza. Nie twierdzę, że wszyscy się tak zachowują i postępują,bo przecież mamy laureatów ( finalistów ) olimpiad i konkursów przedmiotowych, młodzież zachowującą się poprawnie lub w miarę poprawnie ale ci traktowani są jak kujony, określani mianem frajerów. Kolejna reforma może sprawić, że nie tylko podstawa programowa wniesie wiele dobrego do systemu nauczania ale też zmieni się podejście do ucznia (uczeń podstawówki do 15 roku życia ). Reforma to niestety konieczność redukcji etatów szczególnie w administracji, przeszeregowania wśród nauczycieli, konieczność dokształcania. Reforma to także nowe podręczniki i mam nadzieję, że nie będzie to zlepek treści zawartych w obecnych książkach dla kl. VI i I . Reforma to opuszczone budynki gimnazjów- czy ktoś ma pomysł na ich zagospodarowanie ? Zmiany są konieczne, ale będą to zmiany, które oprócz wielu korzyści pociągnął za sobą wielkie koszty.
  • "." dnia 3 lipca 2016 o godzinie 16:33:07 napisał:
    Emerytka nie wypisuj takich bzdur. My już wiemy, że Gimnazja się nie sprawdziły. Dalszy twój slowotok, że młodzież jest niegrzeczna, że to zasługa gimnazjów. Nie za bardzo widzę związek, a skoro już tak mówisz to przyczyny szukałem poza szkołą, wzorce osobowe czy wzorce zachowań czy to z domu, czy podwórka itd. Co do kosztów, więcej będzie kosztowało nic nie robienie.
  • "emerytka" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 16:48:55 napisał:
    Ależ ja jestem za reformą szkolnictwa. Zgadzam się też, że koszty nic nie robienia byłyby w przyszłości większe, niż te poniesione teraz. Zgadzam się także częściowo z tym, że o zachowaniu młodych ludzi decydują wzorce osobowe ( a właściwie częsty ich brak ) wyniesione z domu i te zaczerpnięte z obserwacji otoczenia. Mój , jak to nazwałeś słowotok, miał pokazać, że dzieciaki zbyt szybko opuszczające szkołę podstawową poczuły się " dorosłe" i roszczą sobie jakieś wydumane prawa.
  • "." dnia 3 lipca 2016 o godzinie 17:25:20 napisał:
    Reforma Jerzego Buzka skutkowala min osłabieniem karty nauczyciela, ale również umożliwiła wtrącanie się w edukację samorządom.
    R E K L A M A
  • "nauczyciel" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 17:50:44 napisał:
    Do "." Samorządy się wtrącają do oświaty? A komu? Samorządy łożą na szkoły i powinny mieć wpływ na oświatę, tym bardziej że szkodników spod znaku MEN,kuratoriów i wszelkiej maści specjalistów od nauczania i wychowania nie da się z nikim porównać .Tak "tak" jeżeli jeszcze coś zostało z dawnego poziomu nauczania, to dzięki "niereformowalnym" nauczycielom . Młodzi nauczyciele słuchający specjalistów od nauczania szybko dokończą dzieła zniszczenia oświaty .
  • "." dnia 3 lipca 2016 o godzinie 18:21:37 napisał:
    Tak jak decyzje niektórych samorządów w Polsce o zamykaniu szkół??
  • "do nauczyciela" dnia 3 lipca 2016 o godzinie 20:31:30 napisał:
    A możesz mi powiedzieć skąd samorządy mają kasę na oświatę??
  • "Jobot" dnia 6 lipca 2016 o godzinie 9:37:00 napisał:
    @"." Przejedz sie po wioskach i zobacz ile dzieci chodzi do szkol. W niektorych jak jest w sumie 20 uczniow w szesciu klasach to i tak duzo. Znam szkoly w ktorych do I klasy w tamtym roku poszlo 2 (slownie - DWOJE) dzieci. A szkola to koszty utrzymania siegajace nawet kilkuset tysiecy zlotych rocznie do ktorej gmina doplaca z wlasnej kieszeni. Jesli myslisz ze Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (czy jak to tam sie teraz nazywa) daje kase na funkcjonowanie szkol w calosci to sie grubo mylisz. Wychowanie przedszkolne niemal w calosci jest na garnuszku gmin, na szkoly idzie tyle kasy ze 1/3 jesli nie wiecej gminy musza dokladac z wlasnej kieszeni. Ministerstwo ma jakies swoje przeliczniki na ucznia wziete z kosmosu zupelnie nie odzwierciedlajace faktycznych kosztow funkcjonowania szkol. Niestety taniej wychodzi dowiezienie dziecka przez gmine do szkoly i zebranie uczniow w jednej porzadnej szkole niz robienie szkol dla kilkunastu uczniow do ktorych gmina musi doplacic kilkaset tysiecy zlotych z wlasnego budzetu.
  • "." dnia 6 lipca 2016 o godzinie 10:57:02 napisał:
    Mówisz koszty?? Ale w innym piszesz że miasto ma 76 mln rezerwy że może się zadłużać.Więc jak to jest tu są koszty, a 76 mln nie są kosztami. A TĘ REZERWĘ W WYNIKU TYCH OSZCZĘDNOŚCI MOŻNA PRZEKAZAĆ NA COŚ INNEGO.Tak się składa, że znam szkołę do której przyjęto do pierwszej klasy niewiele więcej. NIKT NIE MYŚLI O LIKWIDACJI SZKOŁY. Jednak najciekawsza jest organizacja samej szkoły Szkoła Podstawowa i Gimnazjum mają jednego dyrektora - okazuje się że można, ale po co skoro może być dwóch dyrektorów.. Czyli w wyniku tych oszczędności - minus koszty dojazdu do innej szkoły - gmina będzie wydawała mniej o tę kwotę??? PYTANIE CO Z TĄ KWOTĄ ZROBI GMINA?? CZY O TĘ KWOTĘ BUDŻET GMINY BĘDZIE MNIEJSZY? W TAKIM RAZIE NA CO ZOSTANIE PRZESUNIĘTA NA KONCERTY DISCO POLO CZY INNE? Czy faktycznie budżet gminy będzie o to mniejszy, bo jeżeli nie to o jakich my oszczędnościach mówimy. PRZYPOMNĘ TYLKO, ŻE DLA WIELU GWIAZD OKRES LETNI TO OKRES KONCERTOWANIA, KONCERTY KTÓRE NIE SĄ BILETOWANE, KOSZTY ICH W LWIEJ CZĘŚCI PONOSZONE SĄ PRZEZ SAMORZĄDY, I SPONSORÓW CHYBA ŻE JEST TO DUŻA SPÓŁKA. A jednak jak widać, na tego typu imprezy jest zapotrzebowanie społeczne i to jest ważniejsze. Podsumowując tę cześć czyli wszystko to co jest nierentowne na poziomie gminy czy państwa czyli w całości systemu Finansów Publicznych - to trzeba z tym skończyć - można zlikwidować ZUS, można zlikwidować Wojsko i policję, można zlikwidować Sądy słowem wszystko to co jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania państwa, i w ogóle do istnienia państwa. Tak więc niektóre wydatki są konieczne i niezbędne. Nakłady na edukację to inwestycja w przyszłość - ale wątpię Jobot abyś pojmował szczególną rolą jaki ma edukacja w każdym kraju. Kiedyś budowanie szkół było synonimem rozwoju społeczeństw - jak to teraz rozumieć próby systemowego zamykania szkół?? Jest pewna hierarchia zadań, z pewnych rzeczy można zrezygnować, czasami z bólem ale trzeba. Likwidacja szkól to powolne wymieranie lokalnych społeczeństw. Jednak najciekawsze jest to że te szkoły które teraz się zamyka. lub idą do zamknięcia tętniły kiedyś życiem. Powody finansowe, ale nie ekonomiczne są prawdziwą przyczyną która rodzi określone skutki - to znikąd się nie wzięło. Remedium na te bolączki może być prywatyzacja, ciekawym przykładem są prywatni busiarze - nie dość że jest drogo to jakość tych usług pozostawia wiele do życzenia, PKS sprzedany, kolei nie ma (chociaż dzięki posłowi S. Zawiślakowi - coś zaczęło się dziać). Jeszcze gorzej wygląda to w przypadku szkolnictwa zwłaszcza wyższego, czego dowodem jest dominacja państwowych uniwersytetów i politechnik, gdyby to sprywatyzować prawie wszystkie by upadły a a nasz kraj zanotowałby regres cywilizacyjny i to do średniowiecza. Tzw. liberałowie podkreślają, a raczej przekreślają rolę państwa w państwie. Im mniej państwa w państwie tym lepiej dla tego państwa.Dla kogo lepiej to lepiej, ale Polska Rzeczpospolita przerobiła ten tzw. stan mniej państwa w państwie a dokładnie zero państwa w państwie - czego przykładem były Zabory Rosyjski, Pruski i Austriacki. Saze, że dla niektórych prelegentów to stan idealny. Przekazanie Gminom pod opiekę szkół - to wtrącanie się w sprawy tychże szkół, to możliwość zamykania szkół. Te koszty gminy ponosiły stale Z ROKU NA ROK, ALE JAK POJAWIŁA SIĘ OKAZJA TO TYCH KOSZTÓW NIE BĘDZIE. oczywiście inną kwestią jest subwencja oświatowa czyli to co dostają gminy na jednego ucznia, która nie pokrywa kosztów i faktycznie gminy muszą szukać innych źródeł.
  • "Jobot" dnia 6 lipca 2016 o godzinie 11:33:02 napisał:
    @"." Widze ze emocje jak zwykle biora gore :( A szkoda :( Jak sie uspokoisz to moze porozmawiamy ;) Nie wiem dlaczego pijesz do Zamoscia i tych 76 mln zlotych o ktorych pisalem - zmiana tematu??? A moze jestes nauczycielem ktoremu grozi wywalka ze stanowiska? Naprawde dajmy spokoj emocjom. Mi chodzilo o mniejsze gminy a nie Zamość. Nie slyszalem zeby takie gminy masowo organizowaly koncerty Disco Polo czy inne imprezy ;) Ja naprawde nie widze sensu w prowadzeniu np. dwoch szkol w dwoch odleglych od siebie o 5 km wioskach gdzie lacznie uczeszcza np. 50 dzieci. Lepiej zrobic jedna na te 50 w jednej wiosce. Nie tylko z finansowego punktu widzenia jest to lepsze ale i ze spolecznego bo dzieci w wiekszej grupie latwiej asymiluja sie do spoleczenstwa. Kasa z Ministerstwa bedzie taka sama a dla gminy wieksze oszczednosci, ktore mozna naprawde dobrze zagospodarowac. Nie bylo moim zamiarem atakowac kogokolwiek czy cokolwiek. Po prostu znam sytuacje i wiem jak to wyglada. Poza tym nikt lokalnej spolecznosci nie broni zalozyc stowarzyszenia i przejac taka szkole. Dostana dotacje na ucznia z budzetu gminy i niech prowadza szkole. Niektore sobie bardzo dobrze radza i co najwazniejsze maja swietny poziom nauczania bo im wyzszy i lepszy poziom nauczania tym wiecej dzieci = kasa ;) No i brak karty nauczyciela ;) A co do zaborow... hmmm.... Pruski i Austriacki nie byly takie zle. Polacy sporo z nich wyniesli nauki i dobrej mentalnosci. O Rosyjskim to niestety trudno cokolwiek dobrego powiedziec ;)

Dodaj komentarz

UWAGA!!! Informujemy że korzystając z naszych stron pozostajesz anonimowy tak długo, aż sam nie zdecydujesz inaczej. Twoje dane osobowe w postaci Adresu IP są zapisywane dopiero wtedy gdy zostawiasz w roztocze.net swój komentarz. PRZECHOWYWANIE DANYCH: Twoje dane osobowe przechowujemy jedynie tak długo, jak jest to rozsądnie uznane za konieczne do realizacji celów, dla którego zostały zgromadzone, lub do zachowania zgodności z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi raportowania. PRZEKAZANIE DANYCH: Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. ZMIANA I USUNIĘCIE DANYCH: Każdy użytkownik ma prawo w każdej chwili do uzyskania informacji o swoich danych, możliwość ich poprawiania (jeśli jest to technicznie możliwe) oraz usunięcia poprzez przesłanie odpowiedniej informacji za pomocą poczty elektronicznej na adres: redakcja@roztocze.net.
ad11
Raczej, to nie będzie dobre rozwiązani...
KJL
Czy będzie jakiś poczęstunek napojem ...
kibic
A konkretnie Barnor Bright, grywał nawe...
Prezes
Pomocnik z Ghany na testach w Hetmanie...
KL
Byle jakie szybkie żarcie dla motłochu...
Doping
Nie ma i nie będzie (klask, klask), nie...
roman2
Typowy chłop ze wsi maluje pasy a psy ...
stara mapa
moze wg nich Lublin jest na Roztoczu :D...
L
Zamieszczenie informacji o Kongresie Św...
Marek
A możne atrapę prawdziwej zebry, nogam...
Który stopień jest najgroźniejszy pie...
klon
Temat spalarni śmieci też ucichł. Czy...
Parafianka
A poza tym, dlaczego na plakacie jest ż...
Parafianka
Na miłość boską, tylko nie straszcie...
Mirek
"Wg. wpisu" - czy pan Robert Moteka nie ...
Komentarze publikowane powyżej, są elementem bezpłatnej usługi świadczonej na rzecz użytkowników serwisu. Redakcja roztocze.net nie ponosi odpowiedzialności za treść i stylistykę komentarzy. Naruszenia prawa należy zgłaszać na adres redakcji dostępny na stronie KONTAKT
Copyright © 2018 Fundacja im. Bernardo Morando. Wszelkie Prawa Zastrzeżone
ARCHIWUM lata 2000-2010 ROCZNIKI 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018
Lokalny Informator Edukacyjny
Lokalny Informator Edukacyjny
nakliyat evden eve istanbul evden eve nakliyat istanbul ofis tasima evden eve istanbul evden eve nakliyat depolama