R E K L A M A

Z I P

Społeczeństwo i patriotyzmHenryk Szwarcwaldzki7 kwietnia 2016

Budżet Obywatelski można podwoić

Fragment plakatu Fragment plakatu inicjatywy

R E K L A M A    B O A R D

R E K L A M A    B O X  I
R E K L A M A    B O X  II

Z taką inicjatywą wyszli pomysłodawcy zmiany w uchwale definiującej zasady Budżetu Obywatelskiego.
Inicjatywą mieszkańców i działaczy społecznych: Marka Bociorwskiego, Rafała Wszoły i Łukasza Kwiatkowskiego powstał zarys zmian w uchwale “Regulamin Budżetu Obywatelskiego Miasta Zamość “. Zmiany mają dotyczyć kwoty przeznaczonej na zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego, procedury głosowania oraz możliwości kojarzenia projektów w ramach podobnych zadań.  Projekt tych zmian poparli już radny Rafał Zwolak i Marcin Zamoyski.

 

Do sierpnia 2015 roku nie tylko radni mogą zgłaszać pomysły zmiany prawa lokalnego. Mając poparcie, w postaci podpisów 500 mieszkańców, każdy mieszkaniec może poddać pod procedurę legislacyjną swój pomysł na zmianę prawa. Pierwszy wniosek, dotyczący stworzenia rezerwatów przyrody autorstwa Rafała Wszoły przepadł z przyczyn formalno-prawnych, ale druga inicjatywa ma spore szanse powodzenia.

 

Zmiana zasad dotyczących Budżetu Obywatelskiego jest niezbędna, pisaliśmy już o tym w związku z wątpliwościami dotyczącymi procedury głosowania. Propozycje mieszkańców jednak sięgają dalej:
1. Zwiększenie budżetu na osiedle do 200 000 zł
2. Możliwość głosowania na projekty przez internet.
3. Możliwość negocjowania treści i zakresu projektów o wspólnych elementach.

 

Pomysłodawcy zebrali już 500 podpisów i są gotowi do dalszego działania. Reszta w rękach prawników i radnych.

 

Jestem przeciwny temu, żeby zwiększyć o 100 procent kwoty przeznaczone na Budżet Obywatelski. Dlaczego? Dlatego, że już w tym roku widać, że na niektórych osiedlach są zgłoszone jeden, dwa projekty. Nie ma tak naprawdę bitwy. Widać, że jeśli chodzi o takie małe inwestycje niektóre osiedla są już nasycone. Gdybyśmy zwiększyli te kwoty dwukrotnie to może i faktycznie przez pierwszy rok byłaby możliwość wydania tych pieniędzy, ale później by się okazało, że jest problem z procedurą. Większe pieniądze oznaczają większe inwestycje, które wymagają pełnej dokumentacji, pozwolenia na budowę, a bardzo często w ciągu jednego roku nie jesteśmy tego w stanie zorganizować. Pamiętajmy, że głosowania są w marcu, w kwietniu można byłoby rozpocząć prace projektowe i moglibyśmy do końca roku nie wyjść z fazy dokumentów. Gdybyśmy z tej fazy dokumentów i pozwoleń nie wyszli to pewnie te pieniądze by przepadały.” – mówi dla Gazety Zamojskiej, prezydent Andrzej Wnuk.



Dlatego w naszej ocenie projekt uchwały powinien przewidywać możliwość wyboru kilku projektów dla osiedla, a może nawet wybór kilku  projektów w skali miejskiej nie tylko osiedlowej. Sporo zmian nas czeka w związku z Budżetem Obywatelskim w najbliższym czasie.

 

Autor: Henryk Szwarcwaldzki
Ty już wiesz. Teraz podziel się tym na Facebooku ze znajomymi.
Jak cenna jest ta informacja dla Ciebie? Powiedz nam o tym - kliknij na gwiazdki.
Liczba ocen: 0 . Dziękujemy! Postaramy się być jeszcze lepsi.

R E K L A M A    B A N N E R   I
Komentarze publikowane poniżej, są elementem bezpłatnej usługi świadczonej na rzecz użytkowników serwisu. Redakcja roztocze.net nie ponosi odpowiedzialności za treść i stylistykę komentarzy. Naruszenia prawa należy zgłaszać na adres redakcji dostępny na stronie KONTAKT
KOMENTARZE CZYTELNIKÓW
  • "abc" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 8:55:24 napisał:
    Popieram. Dziwi mnie stanowisko PAW.
    0
    0
  • R E K L A M A
  • "student" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 9:16:42 napisał:
    Takimi sprawami powinni zajmować się radni a nie ciągłymi wycieczkami personalnymi. Brawa dla inicjatorów akcji
    0
    0
  • "izom" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 9:32:10 napisał:
    Popieram.Bardzo dobra i trafna inicjatywa.
    0
    0
  • "ktwktw" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 14:25:06 napisał:
    To nie jest dobra inicjatywa, ponieważ już teraz wybory przy 100 tys.są dosyć kontrowersyjne.Projektów jest mało, są słabe (co drugi to siłownia na świeżym powietrzu). Często dochodzi do niesprawiedliwej sytuacji że na jakimś osiedlu jest ulica z dużą ilością mieszkańców i ci zmobilizowani mieszkańcy jednej ulicy rokrocznie mogą wybierać projekty zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie swoich bloków a na innych mniej zaludnionych ulicach tego osiedla, przez wiele lat może nic nie powstać .....Po to są wybory po to wybieramy Radnych, Prezydenta aby to oni decydowali za nas co jest dobre dla nas oraz miasta, jeśli się z nimi nie zgadzamy w następnych latach podczas wyborów możemy to zweryfikować.
    0
    0
  • "do ktwktw" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 14:35:58 napisał:
    Nie masz zielonego pojęcia czym jest społeczeństwo obywatelskie.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 14:56:48 napisał:
    Zasadniczo, teoretycznie, Budżet Obywatelski można podziesiętnić. Tylko co z tego? Powstaną dziesięciokrotnie większe place zabaw? Dziesiętniokrotnie dłuższe chodniki, czy ścieżki rowerowe? W trakcie ostatniego "rozdania", wiele osiedli zgłosiło po jednym projekcie. Bo zasadniczo, już tam wszystko jest (co można zrobić z tego budżetu) i można odnieść wrażenie, że niektóre rzeczy robione są "na siłę". Zmienić należy zasady głosowania. Casus os. Kilińskiego, kiedy przyszli wojskowi. I jak to wojsko, karnie zagłosowali za swoim projektem. A przecież nawet niektórzy de facto, nawet nie byli zameldowani na terenie Miasta Zamość. Pomysł z głosowaniem przez internet, też nie jest trafiony. PKW co wybory zalicza wpadkę. Co będzie w wydaniu zamojskim? Podejrzewam, że wtopa do sześcianu. Ile to miałoby kosztować i kto to miałby obsługiwać? Dobrym rozwiązaniem, byłaby możliwość łączenia budżetu obywatelskiego w ramach np. dwóch czy więcej osiedli. Wtedy dałoby się wreszcie wyremontować drogę, z której korzystają dwa osiedla. Osobnym problem jest przemyślenie powtórnie podziału administracyjnego Miasta Zamościa na Osiedla. Koncepcja przestrzenna być może jest przestarzała, i nie spełnia "wymogów chwili obecnej".
    0
    0
  • "adam" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 15:24:21 napisał:
    Głosowanie przez internet? Jestem za. Moja córka mieszka w Lublinie i tam nie mają z tym problemu.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 15:29:40 napisał:
    @adam; Ja też nie jestem jakoś drastycznie przeciw. Moje wątpliwości są natury czysto technicznej: kto ma tym zarządzać? Tak aby nie było niepotrzebnych kontrowersji? Skoro masz doświadczenia z Lublina, to się tym podziel.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 15:34:55 napisał:
    Właśnie o to chodzi. Twoja córka mieszka w Lublinie. Ty, jak rozumiem jesteś z Zamościa. Ma zameldowanie w Lublinie? Ja jestem i mieszkam w Zamościu. I nie zamierzam przez internet malować ludziom na Czechowie, Felinie czy innym Sławinku świat "na żółto i na niebiesko".
    0
    0
  • "adam" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 15:35:18 napisał:
    Jak to rozwiązali technicznie to nie wiem, nie jestem informatykiem.
    0
    0
  • R E K L A M A
  • "adam" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 15:37:44 napisał:
    Tak ona jest zameldowana w Lublinie. Kwestie techniczne zostawiłbym fachowcom.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 15:47:48 napisał:
    @adam; Dziękuję za kulturalną odpowiedź. Dajmy szansę wypowiedzieć się innym. Pozdrawiam.
    0
    0
  • "lk" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 18:20:50 napisał:
    Jeżeli chodzi o głosowanie elektroniczne to widzę kilka rozwiązań. 1. Głosowanie poprzez kod jaki mieszkaniec uzyska z UM po okazaniu dowodu osobistego. 2. Przy udziale profilu zaufanego z epuap. 3. Wprowadzenie elektronicznej karty do głosowania na napisanej aplikacji gdzie podaje się imie, nazwisko, pesel i miejsce zamieszkania.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 18:27:34 napisał:
    Dobre. Jestem za. Problem jest także w tym, za czym będziemy głosować, jako mieszkańcy Zamościa. https://www.youtube.com/watch?v=CANx5RcdPdo
    0
    0
  • "jacek" dnia 7 kwietnia 2016 o godzinie 22:31:25 napisał:
    Bardzo ciekawy pomysł, jest wiele osiedli na których za 100 tys niewiele można juz zrobic a i głosowanie przez internet jest dobre bo nie zawsze można zjaawic sie na zebraniu. Podobno prezydent przeciwny bo nie jest to jego pomysł ;)
    0
    0
  • "Hitman" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 14:22:05 napisał:
    Prezydent jest za. Obaj są za - poprzedni i obecny. Obecny nawet chciał, żeby to było 500 tysięcy na osiedle. Tylko jest mały problem.Miasto ma 15 mln rocznie nadwyżki operacyjnej, którą przeznacza na inwestycje oraz na spłatę zadłużenia z poprzednich lat. To zadłużenie to rocznie od 10 do 11 mln zł. Zostaje 4-5 mln na inwestycje. Wydajmy 3,2 mln zł na drobne inwestycje osiedlowe, a na duże projekty międzyosiedlowe zostanie 800 tysięcy - 1,8 mln. Nie starczy nawet na budowę ulicy rolniczej (2,2 mln zł w tym roku), nie mówiąc o takich inwestycjach jak budowa mieszkań komunalnych (3,3 mln zł w tym roku). Musi być złoty środek, stąd też te 1,6 mln zł jak jest obecnie to dobre rozwiązanie na obecnym etapie naszej zamożności. Swoją drogą, czemu Zamoyski nie REALIZOWAŁ budżetu osiedlowego w ciągu 12 lat? Pewnie byłoby jak z drogami osiedlowymi, w planach były drogi za 10 mln, realizowano za 3 mln. Dopiero Wnuk robi tak jak obiecał - miało być 11 mln, jest 13 w tegorocznym budżecie na drogi.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 14:27:12 napisał:
    Nikt nie chce komentować, to ja trochę przynudzę: Głosowanie przez internet. Jestem za taką możliwością, ale tu następuje tradycyjne ALE. Wytworzenie stabilnego programu, który to będzie obsługiwał, tanie nie będzie. To kosztuje nie małe pieniądze. To nie jest tak, jak się wydaje niektórym, że się kliknie tu i tam, i "bęc program wyskakuje". Osobną kwestią jest ochrona danych osobowych i parę innych kwestii prawnych. Te zebrania osiedlowe, związane z BO i nie tylko, spełniają ważną rolę socjalizacyjną. Ludzie przychodzą. Widzą się nawzajem. Dyskutują. Spierają się. Godzą się lub nie, w jakiś tam sprawach. To jest bezcenne. To element tworzący Społeczeństwo Obywatelskie. Nie wszystko da się załatwić przez internet (facebuka). Zdaje się, że wszystkie ostatnie spotkania osiedlowe były o 17.00. Jak komuś zależało, to przyszedł. Nie twórzmy "Wirtualnego Społeczeństwa Obywatelskiego". Nie rozleniwiajmy ludzi możliwością kliknięcia "like" pod jakimś wnioskiem, czy projektem. Dziękuję za uwagę.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 14:29:19 napisał:
    A to sorry, bo widzę, że @Hitman się uzewnętrznił ;-)
    0
    0
  • "do toressss" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 14:30:42 napisał:
    ślicznie napisałeś:)
    0
    0
  • "lk" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 14:51:39 napisał:
    @TORRES20400 pozwól mieszkańcom zdecydować jaką formę głosowania preferują. Jeżeli chcesz zrobić przelew to możesz iść na pocztę i go "nadać", ja natomiast wolę to robić za pomocą internetu. Tak samo w głosowaniu nad budżetem obywatelskim każdy wybierze najbliższe mu rozwiązanie. To jest jedynie kolejna droga komunikacji UM z mieszkańcami, której celem jest zwiększenie frekwencji. Jeżeli chodzi o rozwiązania techniczne to nie wywarzaj dawno otwartych drzwi. Nie zgodzę się Hitmanem, jeżeli podasz założenia do budżetu na 2016 rok to będziemy mogli merytorycznie rozmawiać. Ponadto 1% dochodów własnych przekazanych na BO to zbyt wiele?
    0
    0
  • R E K L A M A
  • "lk" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 14:58:16 napisał:
    Ps. Przepraszam, oczywiście miałem na myśli założenia do budżetu na 2017 rok.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 15:10:13 napisał:
    @"IK"; Tak, nie za bardzo czuję się na siłach, żeby Mieszkańcom Zamościa coś/czegoś zabraniać, albo na coś pozwalać. To takie moje "wolne przemyślenia". Wątek z "otwieraniem otwartych drzwi" jest ciekawy. Może jakieś szczegóły? Wnioskuję, że masz gotowe rozwiązania. Podziel się z nimi. Chodzi o "szczegóły techniczne".
    0
    0
  • "lk" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 15:27:48 napisał:
    @TORRES20400 jak najbardziej podzieliłem się kilkoma rozwiązaniami technicznymi które mogą być zastosowane w głosowaniu elektronicznym.(Pierwszy mój komentarz). Zauważ, że strukturze UM jest Zespół Informatyki i Łączności który mam nadzieję nie zajmuje się jedynie robieniem kopii zapasowych i podłączaniem drukarek. Analizując zadania zespołu opisane w BIPie powinni sobie spokojnie poradzić z napisaniem odpowiedniego modułu.
    0
    0
  • "TORRES20400" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 15:31:50 napisał:
    @"Ik"; Znaczy się, że chciałbyś taki program obsługujący wybory OB napisać, ale nie dają Ci takiej możliwości. Co zrobić. Świat jest taki okrutny.
    0
    0
  • "lk" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 15:38:57 napisał:
    @TORRES20400 wybacz ale nie mam takich ambicji. Jedynie odpowiadałem na m.in. Twoje pytania.
    0
    0
  • "Laura" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 16:27:41 napisał:
    Zamość jest miastem ludzi w średnim i starszym wieku. Nie wszyscy mają dostęp do internetu a jeżeli nawet w domach jest komputer, to nie zawsze potrafią z niego korzystać. Jeżeli ludziom nie chce się iść na zebranie, to tym bardziej nie pójdą do UM po kod dostepu.Uprzedzam zarzuty: nie czepiam się, stwierdzam fakt. Są bloki, w których na klatce ( 2 piętra ) mieszkają 2 rodziny, które korzystają z internetu. A co z pozostałymi? Poza tym , jak znam życie, to UM" musiałby" zatrudnić kolejne osoby, które by się tym zajmowały. Bez względu na wyniki głosowania i tak, póżniej mówiono by , że wyniki zostały sfałszowane, bo zawsze istnieją tacy, którym się "nie chce", a do krytyki są pierwsze.
    0
    0
  • "lk" dnia 8 kwietnia 2016 o godzinie 19:24:52 napisał:
    @Laura nikt nie chce odebrać prawa głosu metodą tradycyjną lecz dodać kolejną. Mam nadzieję, że nikt nie wpadłby na pomysł zatrudniania osoby do odczytania głosów drogą eletroniczną;).
    0
    0
  • "Laura" dnia 9 kwietnia 2016 o godzinie 13:03:00 napisał:
    @lk. Oj, nie wiem, nie wiem. To jest ZAMOŚĆ, miasto ludzi gdzie " człowiek człowiekowi wilkiem" i jak już pisałam do liczenia głosów potrzebne był chociaż 2 osoby z różnych ugrupowań. Poza tym, jak można dla " dobrej sprawy " stworzyć etacik, to dlaczego nie? Administracja nam się dziwnie rozrasta ostatnio.
    0
    0
  • "Przyjaciel" dnia 11 kwietnia 2016 o godzinie 15:51:42 napisał:
    Zwiększenie kwoty w ramach budżetu obywatelskiego mim zdaniem jest dobrym pomysłem jednak pod warunkiem, ze zmieni się sposób głosowania .Decydujący głos w sprawie inwestycji realizowanych w ramach budżetu obywatelskiego powinni mieć mieszkańcy danego osiedla ( zasada ta nie powinna dotyczyć inwestycji realizowanych na Starówce i w jej otoczeniu, gdzie głos powinien należeć do wszystkich mieszkańców Zamościa). Jestem również zwolennikiem umożliwienia mieszkańcom danego osiedla oddawania głosu przez internet ( pod warunkiem wprowadzenia stosownych zabezpieczeń, np. wyeliminowanie podwójnego głosowania ,etc). Uważam również , ze powinien zostać wprowadzony próg procentowy poniżej którego uchwała o realizacji danej inwestycji będzie nieważna. Warunek taki z jednej strony wyeliminuje sytuacje, w której o danej inwestycji decyduje wąska grupa mieszkańców, natomiast z drugiej strony wpłynie na większą mobilizację wśród mieszkańców. Oczywiście fakt ,ze o inwestycji powinni decydować wyłącznie mieszkańcy danego osiedla nie oznacza, ze inwestycje te mają służyć jedynie wybranym ( tak jak to miało miejsce w przypadku os.Św.Piątka kiedy to przegłosowano wykonanie ogrodzenia funkcjonujących tam obiektów sportowych). Umożliwienie mieszkańcom uczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących ich osiedli jest formą aktywności społecznej, której ciągle brakuje naszemu społeczeństwu, czego niestety konsekwencją jest ciągle bardzo niska frekwencja podczas wyborów parlamentarnych czy samorządowych.
    0
    0


UWAGA!! Komentarze zawierajace więcej niż 1 link(adres strony) są blokowane automatycznie przez system antyspamowy. Publikacja ich wymaga interwencji administratora. Aby opublikować więcej niż jeden link zalecamy publikację ich w kolejnych komentarzach.

Zapoznałem się z regulaminem usługi dostępnym na stronie(www.roztocze.net/regulamin-kometarze/) i akceptuję jego postanowienia.

Anty-spam:

Thomas
Brak tutaj pewnej konsekwencji, i o tym ...
Ł_obok
dodam "Kosh" jesteś moim idolem. Krzycz...
Ł_obok
Frustraci gryzą pazury zapominając że...
Ł_obok
Od kiedy to typowy zwrot jest podpisem w...
debris
Skąd dyżurny poseł zna grafik eventó...
TORRES20400
Może i IV WYDZIAŁ czuwa. Ten wstyd, kt...
Albert
Jeszcze jedno,przecież pisiory oraz nom...
debris
"poniesiony przez beneficjenta wkład w...
Albert
Prawdziwe "dożynki" dla tzw.konserwator...
z_boku
Nie chciałem zabierać głosu w tej spr...
z_boku
Widzę że znowu ktoś używa mojego nic...
ku pamięci
"Po europejskich podróżach lata spędz...
przedstawiciel ...
Najjaśniejszymi gwiazdami wernisażu by...
Bartek
Oczywiscie, że nie wesprę. Mam już do...
z_boku
Uważam że nie należy się osobie wypi...
Komentarze publikowane powyżej, są elementem bezpłatnej usługi świadczonej na rzecz użytkowników serwisu. Redakcja roztocze.net nie ponosi odpowiedzialności za treść i stylistykę komentarzy. Naruszenia prawa należy zgłaszać na adres redakcji dostępny na stronie KONTAKT
R E K L A M A B A N N E R III
Copyright © 2017 Fundacja im. Bernardo Morando. Wszelkie Prawa Zastrzeżone
ARCHIWUM lata 2000-2010 ROCZNIKI 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017